Nationale ombudsman: klachten gegrond

Het rapport van de Nationale ombudsman meldt gezichtspunten van AZM, IGZ en klachtindieners, en sluit af met een oordeel. AZM's raad van bestuur heeft "gehandeld in strijd met het recht op (zorg voor de) gezondheid", een van de "grondrechten van burgers". Dit oordeel valt ook IGZ ten deel. Want AZM heeft niet tijdig zorgplannen opgesteld, en IGZ heeft hen daar niet toe weten te bewegen. De Nationale ombudsman beveelt AZM aan om, binnen zes weken en voor zover mogelijk, alle betreffende patienten een gesprek met "een arts" aan te bieden.

Deze Haagse procedure is in gang gezet en voltooid dankzij meerdere individuele patiënten, geen verenigingen, die een klacht indienden bij de Nationale ombudsman en die de hele, intensieve, klachtprocedure doorliepen. Veel dank aan deze patiënten!
Wilt u hen ook bedanken? Praat mee op ons forum.

(Moeite om u op het forum te registreren? Mail ons, dan helpen we u.)
MGA | november 2013